Oczkiem w Edukację

EDUKACJA na miarę XXI wieku

Kompetencje globalne

Kompetencja globalna to posiadanie zdolności do skutecznego współdziałania z ludźmi którzy są inni od nas, i to jest dziś bardzo ważne dla uczniów bo nasz świat staje się coraz bardziej powiązany. Jest to świadomość międzynarodowa, świadomość istnienia różnych krajów, dzieci mają świadomość nie tylko ich miejsca w klasie, w szkole lub w ich rodzinnym mieście, ale ich miejsca w świecie.

Globalna kompetencja jest to zrozumienie i świadomość postrzegania siebie jako aktywnego uczestnika na świecie, a nie tylko obserwatora. Do tego niezbędna jest umiejętność rozpatrywania spraw z różnych perspektyw, umiejętność pracy w zespole, umiejętność wymyślenia nowych rozwiązań i rozwiązywania problemów. Więc jest to przejście od myślenia w izolacji do myślenia o integracji.

Lecz rozwijanie kompetencji globalnej nie oznacza tylko interakcji z kimś z innej kultury. Można mieć interakcje z kimś z własnej kultury, ze swojego środowiska i nadal pracować nad doskonaleniem tych umiejętności. Chodzi o to, by uczniowie myśleli dalej niż tylko o sobie, by myśleli w jaki sposób możemy pomóc naszym bliźnim we własnym środowisku – w rodzinie, wśród przyjaciół, rówieśnikom, w szkole i na podwórku, na ulicy i w tramwaju.

Globalny nauczyciel XXI wieku to ten, który rozumie i wie, że współczesny świat potrzebuje ludzi którzy są ”chętni do współpracy, komunikatywni, kreatywni i elastyczni.” O tym mówi artykuł w Harvard Review From the Knowledge Economy to the Human Economy ( Dan Seidman, 2014) oraz publikowany w Wall Street Journal  artykuł On the Lesson Plans: Feelings (Melissa Korn i Joe Light, 2011), w którym mowa o „soft skills” albo „people skills”, czyli kształtowaniu umiejętności miękkich przyszłych asów biznesu studiujących w Columbia Business School, Stanford Graduate School of Business i Berkeley’s Haas School of Business.

Umiejętności komunikacyjne i interpretacyjne to jest podstawa funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie XXI wieku. Globalny nauczyciel to ten który jest tak naprawdę tylko moderatorem pomagającym uczniom zdobyć tę wiedzę, pozwolić uczniom “zasiąść za kierownicą” i naprawdę prowadzić własny proces uczenia się.

O tych globalnych umiejętnościach czytam w najnowszych artykułach anglojęzycznych i opisuję je we wpisach blogowych.

Zapraszam do lektury.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: